Marketing w usługach cz.3 Dystrybucja i promocja
DYSTRYBUCJA-w usługach osobistych, do jakich zaliczają się usługi SPA, ma charakter bezpośredni. Dotarcie do gościa odbywa się najczęściej za pośrednictwem strony internetowej hotelu lub SPA i to jest najczęściej wykorzystywany kanał dystrybucji. Są oczywiście kanały pośrednie , np. firmy oferujące zakupy grupowe ale, widać tutaj, zdecydowanie tendencję zniżkową. Coraz więcej obiektów SPA zaczyna powoli wycofywać się z tej formy sprzedaży swoich usług z uwagi na niską rentowność takich działań.
Dystrybucja usług SPA ma swoją specyfikę i dlatego odbywa się z reguły wyłącznie w sposób bezpośredni. Goście, poprzez stronę internetową rezerwują zabiegi SPA kontaktując się bezpośrednio z recepcją hotelowego SPA. Czasami pracownicy działów sprzedaży oferują usługi SPA ,grupom konferencyjnym ale w tym przypadku również mamy do czynienia z dystrybucją bezpośrednią. Ma to swoje wady i zalety jak to w życiu bywa. Bezpośrednie kanały dystrybucji ograniczają nieco zasięg sprzedaży do wąskiego grona ale nie generują dodatkowych kosztów za pośrednictwo przy sprzedaży usług SPA. Specyfika tych usług powoduje ,że taka dystrybucja jest najbardziej odpowiednia dla takiego rodzaju usług. Istnieją oczywiście ,także firmy oferujące usługi dystrybucji zabiegów SPA, ale chyba trudno jest przebić się , takiej formie dystrybucji na rynku. Może potrzeba jeszcze trochę czasu aby rynek ,przekonał się w pełni do tego kanału pośredniej dystrybucji. W tym narzędziu marketingowym, kluczowe znaczenie ma jednak bezpośredni kanał dystrybucji, jakim jest….. KOMPETENTNY PRACOWNIK SPA.
PROMOCJA: polega na komunikowaniu się z rynkiem i informowaniu o tym co… chcemy zaoferować czyli jakie usługi mamy i do kogo je kierujemy. Promocja ma na celu budzenie potrzeb u gości SPA , wykreowanie ich aby , usługa SPA …. Miała szanse zostać sprzedana.
Promocja to bardzo szeroki zakres działań marketingowych , na które składają się poszczególne elementy, które realizowane jednocześnie ,są w stanie przynieść oczekiwane rezultaty. Działania te powinny być prowadzone długofalowo i systematycznie a konsekwencją , tych procesów ma być zakup oferty SPA.